La disminució de la circulació de cotxes als carrers de Palma ha estat una de les imatges inesperades provocades per l’estat d’alarma. La situació ens ha permès somiar una ciutat diferent, pensada per i per als vianants. La situació creada per la pandèmia és una oportunitat per construir aquesta nova ciutat. Des de MÉS-Estimam Palma ho tenim clar i és per això la nostra assemblea va aprovar una proposta per redefinir l’espai públic de Palma.
Partim de la idea que les mesures per evitar l’expansió del virus no haurien d’implicar una tornada enrere dels avenços assolits en mobilitat sostenible. Ben al contrari, han de permetre la transformació del model de mobilitat de la ciutat, de manera que assumeixi l’altre gran repte del nostre temps: la lluita contra el canvi climàtic.
Des de MÉS-Estimam Palma volem alliberar espai ocupat pels cotxes i guanyar-lo per a la mobilitat a peu, en bicicleta o en patinet. Però també consideram imprescindible fomentar el transport públic per a distàncies llargues. La transformació de l’espai urbà, a més, ha de formar part d’una estratègia per fomentar una economia més propera i més lligada als barris; i també per promoure la salut a través de la reducció de la contaminació i del foment de la mobilitat activa. Tot això no només contribuirà a frenar el canvi climàtic, sinó que farà de Palma una ciutat més agradable per viure-hi.
És per això que us proposam:
1. Repensar els usos de l’espai urbà prioritzant els vianants. Volem que la ciutadania disposi d’espai per evitar nous contagis limitant l’espai per als cotxes. Volem restringir la circulació dels no residents als carrers que no formen part de la xarxa bàsica de mobilitat i dedicar un carril per sentit a la bicicleta als carrers de la xarxa principal. Volem també reduir o eliminar el trànsit rodat dins determinades zones a través de superilletes. L’únic vehicle motoritzat que tengui accés a aquestes zones ha de ser el transport públic.
2. Execució de forma ràpida dels carrils bicis previstos al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible: Seguint l’exemple d’altres ciutats, es podrien fer sense més intervenció que el repintat, amb una segregació temporal amb blocs de formigó o jardineres.
3. És una necessitat urgent l’ampliació de l’espai per vianants i/o ciclistes en aquelles zones més transitades, a fi d’augmentar les distàncies i reduir el risc de contagi. Exemples: front Marítim (Portopí – Molinar), Avingudes, Pg Mallorca, Ramón y Cajal-Comte Barcelona-Marquès de la Sènia, Aragó, Arquitecte Bennàzar o Sant Jordi-Son Ferriol.
4. Execució dels nous eixos cívics de Nureddunna i de Camp Redó-Cotlliure.
5. Creació de noves zones ACIRE: A Jaume III i El Born-Conqueridor-Cort. També cal cercar fórmules de pacificació i de reducció del trànsit a Joan Miró, carrer Llucmajor-Cardenal Rossell i a la resta de nuclis tradicionals sense ACIRE.
6. Implantació de carrils BUS/VAO: Cal establir, d’acord amb el Consell, que un dels vials de cada entrada principal a Palma sigui per a vehicles amb més ocupació.
7. Impuls del transport públic: Volem augmentar les freqüències als trams més plens. A més, la velocitat dels busos ha de ser la més alta possible per oferir més viatges al dia, i això implica fer carrils busos a tots els carrers que tenguin dos carrils per sentit. També volem limitar els girs a la dreta a les avingudes sobre el carril bus, que provoquen interrupcions constants.
8. Limitació de velocitats: Volem reduir la velocitat de la via de cintura a 80 km/h i fer de Palma una ciutat a 30km/h (en el moment d’escriure aquest article l’Ajuntament ja havia anunciat mesures en aquest sentit). A més, els carrers amb una amplada menor a 20 m i els ACIRE haurien de tenir una velocitat màxima més reduïda.
9. Impuls de la bicicleta: Volem impulsar Bicipalma, que permet testar la nova mobilitat per part d’usuaris que no hi estan acostumats. Els primers mesos de des-confinament l’Ajuntament hauria d’encetar una campanya d’abonament massiu a Bicipalma. A més, cal crear noves estacions i reforçar les àrees de major afluència on el servei és insuficient. Caldria estudiar la possibilitat que una part de les bicicletes comptin amb suport elèctric. A més, volem impulsar nous aparcaments a l’SMAP i caixes de bici i un programa de suport a la compra de bicicletes per als que no en tenguin. Seria també desitjable la col·laboració amb grans generadors de mobilitat fora de la via de cintura (UIB, ASIMA) per donar suport a la compra de bicicletes elèctriques.
10. Impuls del canvi modal a l’entrada i sortida de les escoles: L’Ajuntament ha de deixar de ser un agent al servei del cotxe i ha de donar un major impuls a les rutes escolars a peu, en bici i en bus. A curt termini és indispensable la instal·lació d’aparcaments de bicicletes, que la policia local de Palma desincentivi l’aparcament en doble fila i una conscienciació a favor de les rutes a peu i en bicicleta. A mitjà termini, és clau el replantejament de les zones escolars de Palma per afavorir que els infants vagin a l’escola més propera a ca seva.
11. Palma respira: Palma disposa d’un gran nombre de metres quadrats dels quals actualment no està gaudint. De manera similar al que ja fa París, proposam el tancament de carrils al trànsit rodat el cap de setmana, de manera que s’hi pugui jugar, passejar o anar en bici. Cal prioritzar aquestes actuacions en aquells espais amb poques zones verdes o de passeig. L’Ajuntament de Palma ja ho ha començat a fer durant la des-escalada a espais com el passeig Marítim, les Avingudes o Nureddunna, però cal que això es converteixi en permanent i que ocupi més carrers de la ciutat.
Amb la posada en marxa d’aquestes mesures, que s’hauria de posar en marxa de manera relativament ràpida, Palma passaria a ser una ciutat amb una més mobilitat sostenible, més saludable i més agradable per viure-hi. A més de garantir el distanciament social al qual obliga la pandèmia de la COVI19. El resultat serà una ciutat preparada per fer front a la crisi econòmica i al gran repte del nostre segle, l’emergència climàtica. Tot això suposarà un gran canvi cultural i no ho podrem fer sense la implicació activa de la ciutadania. Només amb el suport de totes i tots ho farem possible.