Consellers del Govern Ruth Mateu, Biel Barceló i Fina Santiago amb ex-presidents del CJIB Magí Moranta, Rafel Sedano, Marta Carrió, Joan Ferrà acompanyats de la diputada Margalida Capellà i altres membres de MÉS.
Vivim en un moment de novetat política i social, on les noves i velles paraules són utilitzades de forma constant, arribant al punt de ser buidades de contingut i intencionalitat per acabar, finalment, repetint-les per simple estètica. En aquests moments de novetat i canvi continu trobem, però, fets que en ser observats amb certa perspectiva ens permeten veure com petites accions, lluites o reivindicacions donen sentit, ordre o definició a mots i conceptes ja per a tothom assimilats, però abandonats a la repetició discursiva.
A més a més, ningú negarà, per mínima que sigui la seva capacitat d’observació, que, actualment des dels moviments socials, i la ciutadania en general, es reclamen noves formes d’adreçar-se a les institucions, d’interrelacionar el món polític institucional amb el món polític de les organitzacions ciutadanes. D’aquest feedback, anomenat participació, paraula de vegades buida, permet aprovar l’acció de govern – local o insular– als sectors, grups o col·lectius on s’aplicaran dits canvis o polítiques socials proposades i sorgides del diàleg.
Podem pensar llavors, que amb aquesta clara necessitat social de diàleg, cap govern amb un mínim de sensibilitat social deixaria sense espai de participació a gairebé un 20% de la seva població. Tant per cent, que a més de presentar una gran heterogeneïtat per definició, és considerat com a grup social vulnerable. Hem referesc a les persones joves de les Illes Balears, aquelles amb edats compreses entre els 14 i 30 anys.
Aquest escenari fatídic d’oblit institucional es va complir el 31 d’agost del 2012. El Govern Bauzà decidia, per motius estricament ideològics, la supressió del Consell de Joventut de les Illes Balears (CJIB). El CJIB, format per 43 entitats juvenils amb objectiu molt diferents entre elles, era l’òrgan format per voluntariat encarregat de vehicular la participació del jovent associat de les Illes, l’interlocutor del jovent davant les institucions i l’agent de debat front qualsevol política pública que tengués la mínima relació amb el jovent.
Des de la supressió del CJIB, 18 entitats juvenils, de les 43 que el conformàvem, decidírem constituir-nos com a plataforma d’entitats per continuar fent valer la nostra veu davant uns representats que mai no ens contestaren cap de les peticions de reunió que els hi demanarem.
Durant aquests 4 anys la plataforma #CJIBviu ens centràrem en la reivindicació de la necessitat pel conjunt de la societat de ser escoltats, entenent que la nostra força com a persones joves era la nostra participació i empenta, a més d’assumir el principi clar que la tasca del CJIB per les persones joves, ien definitiva el conjunt de la societat balear, era necessària i estava més que justificada. Hem lluitat per donar suport a totes aquelles entitats juvenils que ens ho demanaren, hem treballat de valent per mantenir una xarxa útil entre associacions gairebé reduïda a l’expressió testimonial a causa de l’ofegament econòmic, alhora que alçarem la veu per fer palesa la necessitat de desenvolupar polítiques de joventut dirigides a reduir l’atur juvenil, fomentar l’emancipació, evitar l’exili juvenil o l’augment constant de taxes universitàries.
Arran de les eleccions del març del 2015, la plataforma i el govern iniciarem un procés per tornar al CJIB al lloc del qual no hauria d’haver estat suprimit mai. Aquest procés participatiu, que ha durat gairebé més d’any des del moment del seu plantejament, ha permès apropar la necessitat social de recuperar el consell de joventut balear a nivell polític, però també ha permès desenvolupar un procés de debat sobre quin consell de joventut necessitam les entitats, i jovent en general, sobre la figura jurídica més útil per desenvolupar-ho o identificar les mancances i errors en els quals no s’ha de caure en un futur. L’inici del final d’aquest procés participatiu va tenir lloc el passat dia 17 de desembre on les entitats escollirem a una junta gestora que serà l’encarregada de desenvolupar un reglament intern i convocar les eleccions per escollir-ne les persones representants.
La recuperació del CJIB no ha estat fàcil, ni per les persones que han dirigit la plataforma ni per les entitats que hi han treballat des de dedins, però aquesta lluita ha permès a moltes des les associacions juvenils i persones implicades prendre consciència de la necessitat d’una participació crítica, dinàmica i constructiva. Aquesta nova consciència ha omplert de nou el significat de participació juvenil i suposa una nova empenta al trinomi necessari de ser jove, associat i participatiu.
El nou Consell de Joventut de les Illes Balears comença una etapa amb grans reptes, com augmentar la seva base associativa o fer valer la seva veu a qualsevol qüestió pública però, sobretot,amb el repte de reivindicar que les persones joves no som el futur, sinó que som el present i que com a ciutadans i ciutadanes tenim el dret de ser escoltats i atesos.