Són moltes les expectatives i problemàtiques que el nou Govern d’Espanya de Pedro Sánchez ha d’afrontar, amb un govern que compte amb una minoria parlamentària de diputats, i amb uns suports molt variats amb interessos contraposats sovint. Principalment la qüestió territorial i especialment les relacions amb Catalunya, però també les pensions, la reforma laboral, el deute públic, gestionar amb uns pressuposts elaborats pel govern Rajoy, etc..
Pel que fa a les Illes Balears, i especialment en l’àmbit econòmic, són vàries i diverses les qüestions que se l’hi presenten a l’executiu de Pedro Sánchez, i que haurà d’afrontar.
Una de les primeres decepcions ja ha vengut amb el descompte del 75% per als residents en el transport entre les illes i la península, previst als pressuposts que deixa Rajoy i que s’ha anunciat que com a mínim es retarda 6 mesos la seva aplicació. Ningú va explicar durant la tramitació de les esmenes als pressuposts que hi hauria aquest retard. Ni el PP que ho va negociar abans de la moció de censura, ni el PSOE que ho ha d’aplicar.
Una de les qüestions més importants serà tancar la negociació pel nou Règim especial insular per a les illes Balears. Una negociació començada per l’equip de Montoro i el Govern balear, i que ara haurà de tancar el nou executiu de Sánchez. I si és possible amb millors prestacions pels interessos illencs. No s’entendria una frenada d’aquesta negociació i tampoc que el règim es rebaixàs respecte del que Montoro estava disposat a cedir.
Els posicionaments de la Delegació del Govern a Balears, també és molt important, sobretot després de les qüestionades darreres decisions de l’anterior Delegada, Maria Salom, impugnant la carrera professional dels funcionaris públics, les ajudes municipals al català, el Decret de Sanitat que podria aturar l’oferta pública, etc.
Una altra qüestió que es troba Sánchez és el nou sistema de finançament autonòmic. Aquí no l’espera només Balears, sinó totes les comunitats autònomes, unes esperant no rebaixar el que tenen ara, i altres esperant superar el greuge que pateixen (especialment Balears, València i
Catalunya). El sistema de finançament s’havia de revisar el 2015, i el govern del PP va ser incapaç d’iniciar la reforma. Pedro Sánchez ja ha dit que no esperem el nou sistema per ara. Per tant, una nova decepció. De fet l’elecció de l’exconsellera d’Hisenda d’Andalusia com a Ministre d’Hisenda, ja no plantejava res de bo. El seu posicionament és contrari al reconeixement que necessita Balears per revertir el mal finançament que patim.
Veurem si de Montoro a Montero, hi sortirem perdent encara. El temps ho dirà però les primeres passes no van per bon camí.
Altres temes importants que haurà de prendre decisions el govern estatal i que afecten aspectes mediambientals són les previstes prospeccions petrolieres en el Mediterrani i l’ampliació del Parc de Cabrera. S’ha d’exigir que ambdues vagin en la línia dels interessos de les Balears on el posicionament contra les prospeccions ha estat unànime tants dels sectors ecologistes com dels econòmics. I l’ampliació del Parc de Cabrera, reivindicada pel Govern de les illes Balears i les entitats ecologistes.
I després també estaran damunt la taula de Sánchez altres temes econòmics importants. El compromís de pagar el deute del conveni de carreteres amb Balears que Montoro va comprometre però no ha pagat. I el deute amb Balears de les inversions estatutàries i especialment del conveni ferroviari. Aquí a més amb major mesura, atès que va ser un govern socialista, el de Zapatero el que va deixar de pagar. Després Rajoy va seguir en la mateixa línia. Ara ha arribat el moment que el govern central pagui aquest deute amb Balears. Després de tot hem estat pagant la nostra milionària part de l’AVE, del qual no ens beneficiam directament.
En els pròxims mesos veurem si es consolida el nou govern; com gestiona les iniciatives legislatives amb una minoria de diputats al Congrés, cosa que obligarà a negociar tot punt per punt; si pot aguantar fins a final de legislatura o ha de cedir a la pressió de noves eleccions desitjades sobretot per Ciudadanos i sobretot si compleix les expectatives en temes socials, mediambientals, econòmics, i especialment també els compromisos pendents amb les Balears que he esmentat.
Per ara estam veient una política de gests i d’imatge, però res més i ja han començat a caure les primeres i importants decepcions.